Probleem

Zo'n grootschalig project is nefast voor de binnenstad en duurzame mobiliteit

Doodsteek voor de levendige binnenstad

Op de site tussen Flanders Expo en Ikea zich bevindt, verrijst binnenkort een gloednieuw outletcentrum van +/-25.000 m², met daarnaast +/-9.000 m² grootschalige commerciële oppervlakte, een realisatie van investeerder Banimmo en uitbater McArthurGlen. Verder wordt ook +/-39.000 m² recreatieruimte voorzien (voor o.a. een cinema en een bowling) en een kantorencomplex van 21.000 m².

Een outletcentrum is een merkendorp waar merken kledij van het vorige seizoen of stukken met een foutje rechtstreeks aan de consument aanbieden.

De geplande winkeloppervlakte aan The Loop komt overeen met een nieuwe Veldstraat in Gent of met de oppervlakte van het Waasland Shopping center aan de rand van Sint-Niklaas. Sinds de opening van dit shopping center staat maar liefst één derde van de winkels in het stadscentrum leeg, het triest record van alle Vlaamse centrumsteden.

Gewiekste zakenlui zullen het ongetwijfeld hebben over ‘synergieën’, ‘complementariteit’ en ‘win-win-effecten’ voor The Loop en de stad Gent. We kennen dat soort beschimmelde marketingpraatjes ondertussen allemaal. GMF en UNIZO vrezen echter een uitdunning van de onafhankelijke en kleinschalige ondernemers in het stadscentrum. Een slechte zaak voor Gent en alle Gentenaars.

The Loop is te ver en te slecht verbonden met de binnenstad om ook positieve effecten van het outletcentrum te kunnen voelen.

"Wie gaat er nu eerst winkelen in het outletcenter, om daarna nog af te zakken naar de Veldstraat?"

Gent heeft trouwens in 2011 een toeristische erkenning gekregen: daardoor kunnen de merkenwinkels bijna het hele jaar door mensen op zondag tewerk stellen.

De voorspelde 1.200 arbeidsplaatsen op de site stellen weinig voor als je de failliete winkeliers in Gent en omstreken meetelt. Het centrum van Gent dreigt minder aantrekkelijker te worden en kleinere gemeentelijke centra zoals bijvoorbeeld Deinze zullen commercieel bloeden. Dat zet die inwoners aan om nog vaker de auto te nemen om aankopen te doen.

Ramp op vlak van mobiliteit

Een dergelijk groot project zal enorme verkeersstromen genereren. Het project verwacht 1 tot 3 miljoen bezoekers/per jaar (bovenop de bezoekers aan Flanders Expo en Ikea). Daarom worden ook meer dan 4.000 parkeerplaatsen voorzien.

"Het mobiliteitsonderzoek van investeerder Banimmo en uitbater McArthurGlen zegt dat er voor dit project een bijkomende, vierde rijstrook nodig is op de E40."

Deze vierde rijstrook is er vandaag niet, is niet gepland en er is ook geen Vlaams geld voor.

In de plannen van investeerder Banimmo en uitbater McArthurGlen staat verder een treinstation vermeld op The Loop. Daarvoor heeft de NMBS geen budget voorzien. Een tramverbinding is er wel, maar die zal slechts door een beperkt aantal shoppers gebruikt worden. De fietsverbindingen zijn ondermaats, zoals blijkt uit het door de Fietersbond aangeklaagde “geen-fietsenbeleid”.

De berekeningen die in het dossier vermeld staan zijn onjuist. De simulaties van het autoverkeer voor The Loop gebruikt systematisch te lage cijfers. De berekening van de verkeersstromen houdt geen rekening met de toeristische erkenning die het stadsbestuur verleende aan The Loop. Door deze toeristische erkenning kan The Loop nu ook op sommige zondagen openen. Met nog meer verkeer als gevolg.

Flanders Expo en The Loop zijn nu al een walhalla voor het autoverkeer en het wordt door dit project alleen maar erger. Past dit binnen het nieuwe Gentse verkeersbeleid? Er dreigt een verkeersinfarct in en rond Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde. Als dit knooppunt dichtslibt heeft dit ook gevolgen voor de leefkwaliteit van Drongen. Het stilstaande verkeer rond Flanders Expo gaat dan Drongen doorkruisen als verbinding tussen de R4 en E40.

Gebrek aan transparantie

Ondanks de grootschalige plannen, horen wij heel weinig over dit project.

"Zowel het stadsbestuur als de projectontwikkelaars doen er alles aan om dit project onder de radar te realiseren."

Het project wordt opgesplitst in verschillende delen. Momenteel vragen ze de bouwvergunning aan voor de parking. Pas later komt er een aanvraag voor de bijkomende delen zoals het ouletcentrum, recreatie, kantoren.... Door het verdelen van de aanvraag proberen investeerder Banimmo en uitbater McArthurGlen onduidelijkheid te zaaien.

In de zomer van 2014 meldden investeerder Banimmo en uitbater McArthurGlen in een officieel document dat ze geen bioscoop en big box (grote winkel - genre Ikea) zouden bijbouwen. In de bouwvergunning voor de parking (ingediend in september 2014) staat dan weer wel dat er een big box en bioscoop komt. Kan dit zomaar?

Met de verkoop van de aandelen van het stadsontwikkelingsbedrijf SOGent (voorheen AGSOB) in de NV The Loop (die eigenaar is van de grond waar de retail ontwikkeld zal worden), tegen een onbekende vergoeding, is de sturende rol die Gent zou kunnen opnemen helemaal beknot. Door deze transactie is de ontwikkeling van The Loop geen publieke maar een private investering in de handen van een vastgoedspeler. Dat mogen de Gentenaars niet zomaar laten gebeuren!

We willen dat investeerder Banimmo en uitbater McArthurGlen en het stadsbestuur duidelijk zeggen welke ontwikkelingen er daar komen. Dit project is te belangrijk en te grootschalig om enkel op de bureaus van politici, investeerders en ingenieurs te liggen.

Het volledige persbericht van Unizo en Gents MilieuFront vind je hier
Het bezwaarschrift van Gents MilieuFront vind je hier